Vill du slippa strul, problem och krångel? Då ska du läsa den här guiden. Det är vissa biltillverkare man ska undvika för att istället välja de som bygger väldigt bra bilar. Varning: Volvo ligger inte i topp …
Innehåll artikel
- ✔ Bästa skyddet – maskinskadeförsäkringen är din bästa vän.
- ✔ Välj smart – en begagnad bil har lägre värdeminskning.
- ✔ Tydlig statistik – rapporterna visar vilken bil du ska välja.
- ✔ Elektronikfel – tyvärr vanligt hos nästan alla biltillverkare.
Förutom att välja rätt bilförsäkring finns det fler ekonomiskt kloka val du kan göra. Att köpa en begagnad bil som är 2–5 år gammal innebär lägre värdeminskning, jämfört med en ny bil som tappar mycket i värde de första åren.
Värdeminskningen är en stor och ”lurig” kostnad då den inte syns förrän det är dags att sälja bilen. Under de första åren kan värdeminskningen utgöra mer än hälften av milkostnaden (alla utgifter sammanräknade).
Om vi då vill spara pengar genom att köpa en begagnad bil är förstås förhoppningen att den rullar problemfritt, utan att kräva dyra reparationer. Och det är här du kan göra nästa kloka val – genom att välja rätt bilmodell. Fortsätt läsa, det finns många tusenlappar att spara!
Elektroniken krånglar
Genom åren har det publicerats många rapporter som visar hur problemfria bilar är, både i Sverige och internationellt. Generellt kan man säga att nyare bilar uppvisar något färre fel, år för år, jämfört med sina föregångare. Men det är ingen dramatisk förbättring.
Det stora problemområdet är fortfarande elektronik och elektriska komponenter. Här har utvecklingen varit snabb och kanske lite för snabb, eftersom elektronikfel är det vanligaste problemområdet på nya bilar. Med få undantag drabbas alla biltillverkare av elektronikfel, mer eller mindre.
Någon reparation av elektriska och elektroniska komponenter görs sällan, utan mekanikern byter ut hela enheten. I värsta fall kan det handla om många tusenlappar. Ska man köpa en begagnad bil är det därför viktigt att verkligen kontrollera alla elektriska funktioner.
Moderna bilar fylls med allt mer ”infotainment”, det vill säga datorstyrda system som gör att vi exempelvis kan koppla upp mobiltelefonen – inte sällan styrt via en pekskärm. Även här har den tekniska utvecklingen lett till många barnsjukdomar och bilägarna klagar ofta på fel.
En stor hjälp för att skydda sig mot dyrbara elektronikfel är en gällande maskinskadeförsäkring (ingår i hel- och halvförsäkring). Villkoren skiljer sig dock åt mellan försäkringsbolagen. Du kan läsa mer om maskinskadeförsäkring på den här länken.
Avslöjande rapport
Efter att Svensk Bilprovning förlorade sitt monopol 2010 finns det inte längre någon gemensam statistik för de fel som hittats på besiktigade bilar. Vilket är synd, för där gick det att hitta massor med värdefull information.
Men apropå maskinskadeförsäkringen så har Länsförsäkringar publicerat sin årliga rapport där man kan se vilka bilmärken som drabbas mest och minst av maskinskada. De här rapporterna har publicerats sedan början av 90-talet och det handlar om cirka 10.000 rapporterade skador från 3,2 miljoner försäkrade fordon.
Länsförsäkringars Maskinskaderapport 2020 går att hitta på den här länken.
Om man ska försöka sig på att sammanfatta Länsförsäkringars Maskinskaderapport så har flertalet asiatiska biltillverkare långa garantitider, vilket gör att de har få maskinskador (som rapporteras). Lägsta skadefrekvensen hittar man hos Lexus, Kia, Honda, Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki och Hyundai.
De biltillverkare som har högst skadefrekvens är Porsche, Jeep, Land Rover (Range Rover), Fiat, Chevrolet och Seat. Exempel på bilmärken som förbättrat sig sedan förra skaderapporten är Skoda, Mini och BMW.
Volvo säljer flest bilar i Sverige och var femte bil som rullar här är en Volvo. Tyvärr är inte kvalitetsnivån lika bra som försäljningen, Volvo är bara lite bättre än ”medelbilen” i Länsförsäkringars statistik över maskinskador. Biltillverkare som har högre skadefrekvens jämfört med medelbilen är exempelvis Audi, Mini, Nissan, BMW, Opel och Volkswagen.
Bilägarnas betyg
Den svenska biltidningen auto motor & sport har samlat betyg från bilägarna under många år. Idag är det över 50.000 betyg som är grunden i en mycket detaljerad databas.
Letar man efter de mest problemfria bilarna så är det välbekanta varumärken i topp: Lexus (96 procent), Toyota (92 procent), Subaru (91 procent), Honda (90 procent), Mazda (89 procent) och Hyundai (88 procent). Det som avviker här, jämfört med Länsförsäkringars rapport, är att bilägarna är lika nöjda med Porsche som med Hyundai (88 procent).
Vänder man på listan hittar man ungefär samma bilmärken som Länsförsäkringar har i botten: Renault (68 procent), Peugeot (72 procent), Citroën (74 procent), Chrysler (75 procent) och Seat (75 procent). Inte heller här ligger Volvo speciellt bra till (77 procent).
JD Power visar vägen
Den amerikanska konsumentorganisationen JD Power publicerar varje år rapporter där bilägarna får betygsätta kvalitet och driftsäkerhet. Gemensamt för dessa är att man har ett väldigt bra underlag, oftast flera tiotusentals bilägare.
Även hos JD Power hittar vi välbekanta varumärken i topp bland de amerikanska bilägarna: Lexus, Porsche, Kia, Toyota och Hyundai. Och i bottenskiktet är det ungefär samma biltillverkare: Land Rover, Alfa Romeo, Jaguar, Chrysler och Volkswagen. Även de amerikanska bilägarna är missnöjda med Volvo, som ofta får dåliga betyg.
JD Power undersöker även nöjdheten hos bilägare i Storbritannien. Ska man göra en sammanfattning av de senaste årens resultat så hamnar Peugeot, Skoda, Hyundai, Nissan och Suzuki i topp. Volvo ligger nära ”medelbilen”. I botten hittar vi BMW, Fiat, Audi, Jaguar, Land Rover och Mercedes.
Som ni ser är det lite spridda skurar när det gäller betyg från bilägarna. Men man kan ändå se en rätt tydlig bild där asiatiska biltillverkare ligger i topp – framför allt Lexus och Toyota – och andra tenderar att ofta hamna i botten. Volvo ligger som regel nära medelbilen, men ibland långt under genomsnittet.
Andelen fel är relativt sett låg, oavsett undersökning. Risken att råka ut för fel och maskinskada är trots allt liten. Men vill man minimera denna risk så finns det flera goda val – och tyvärr några biltillverkare som man bör undvika. Viktigast är alltid att ha en maskinskadeförsäkring som skyddar, ifall ett allvarligt fel skulle kräva en dyr reparation.
Leasa istället för att äga
Är du trygghetsnarkoman finns det ett annat sätt att disponera en bil: privatleasing. Istället för att köpa en bil skriver du ett leasingkontrakt – oftast på tre år – och kör sedan den nya bilen med tryggheten det innebär att ha nybilsgaranti (som oftast täcker de tre första åren).
De främsta fördelarna med privatleasing är följande:
- • Du kör en modern, krocksäker bil som uppfyller dagens miljökrav med nybilsgaranti.
- • Du slipper binda pengar (kapital) i en bil och behöver inte tänka på värdeminskningen.
- • Du har en fast månadskostnad.
Men det finns också nackdelar med privatleasing:
- • Du ”sitter fast” i ett avtal som är svårt och dyrt att bryta i förtid.
- • Privatleasing är oftast dyrare än att själv äga en ny bil.
- • Privatleasing är klart dyrare än att äga en begagnad bil som är 3–6 år gammal.
- • Om din leasingbil har ”onormalt slitage” (skadade fälgar, parkeringsskador, med mera) vid återlämningen kan du tvingas betala många tusenlappar.
Låt oss guida dig rätt
Vill du välja en problemfri bil finns det mycket att lära i texten ovan. Vi på på Nya Försäkringar diskuterar gärna bilar men vi är förstås bäst på försäkringar. Allra viktigast – för en begagnad bil – är att du skyddas av en maskinskadeförsäkring. Här är villkoren ofta väldigt olika mellan försäkringsbolagen och vi guidar dig till det bästa beslutet.