Som bilägare får man ofta erbjudande om att teckna tilläggsförsäkringar. Men är den extra kostnaden verkligen motiverad? Svaret är både ja och nej – häng med så förklarar vi i den här försäkringsguiden!
Innehåll artikel
- ✔ Var kritisk – vissa tilläggsförsäkringar ger ett skydd som du redan har.
- ✔ Se upp med bluffare – många oseriösa företag försöker lura bilägare.
- ✔ Lägre självrisk – kan vara motiverat, men välj rätt bolag.
- ✔ Vägassistans – guld värt. Men du kanske redan har en assistansförsäkring?
Visst vill du ha en bra bilförsäkring? Precis det hjälper vi till med, här på Nya Försäkringar. Men som bilägare är det ganska vanligt att få erbjudande om tilläggsförsäkringar och nu ska vi reda ut om de behövs eller inte.
Att teckna en separat försäkring om vägassistans kan verka lockande. Man vill ju inte bli stående, om bilen skulle gå sönder, och anlita en bärgare kan bli dyrt.
Men vägassistans – där bärgare och hyrbil kan ingå – finns redan i många bilförsäkringar. Det kan även vara något som du ”får på köpet” när verkstaden servar din bil. Kontrollera därför först vad du redan har, innan du drar på dig en onödig kostnad.
Bluffare lurar bilägare
Tyvärr finns det oseriösa företag som erbjuder ”förlängning av fabriksgarantin”. Läser man den finstilta avtalstexten är det ofta svårt att bedöma omfattningen och många bilägare har i efterhand känt sig lurade.
Konsumentombudsmannen, KO, stämde 2018 företaget Svensk Fordonsgaranti för att ha skickat ut erbjudande om förlängd fabriksgaranti till 1,3 miljoner svenska bilägare. Reklamen klassades som vilseledande av Patent- och marknadsdomstolen. Svensk Fordonsgaranti dömdes till 1,5 miljoner kronor i böter. Senare ändrades företagsnamnet till ”Garanti för bilar i Skandinavien” men gick i konkurs.
Nyligen satte Konsumentverket upp företaget Svenskt Fordonsskydd Ltd på sin så kallade ”Varningslista”. Under 2020 mottog Konsumentverket över 800 anmälningar mot Svenskt Fordonsskydd då konsumenterna uppfattade deras marknadsföring som vilseledande.
Svenskt Fordonsskydd har skickat ut brev till fordonsägare där man uppmanas att förlänga sin fordonsgaranti – detta trots att företaget inte har någon koppling till vare sig bilhandlaren eller biltillverkaren. Erbjudandet ser ut som en faktura efter ett redan ingånget avtal, vilket har lurat många att betala 2.100–2.800 kronor per år.
Överlag bör man som bilägare vara mycket kritisk till den här sortens erbjudande. Det brukar räcka med en snabb googling på företagsnamnet för att se om andra bilägare är nöjda med tjänsten – eller riktigt förbannade.
Lägre självrisk
Självrisk är det belopp som man som bilägare alltid måste betala, om en skada eller olycka skulle ske. Den totala summan för reparationen är betydligt högre, men det är ändå så att man trots försäkring måste betala självrisk.
Många försäkringsbolag erbjuder varianter av sina bilförsäkringar där man kan välja en högre eller lägre självrisk. Här är det svårt att ge generella råd, det beror på hur mycket risk man villig att ta. Men med självriskeliminering går det att spara pengar, varje år.
Är det fristående företag som erbjuder självriskreducering bör man vara kritisk. En del av dessa försäkringar är utformade på ett tveksamt sätt. Men det finns också seriösa försäkringsbolag.
Smart självriskeliminering
Nya Försäkringar brukar rekommendera ”Självriskförsäkring Bil”, som erbjuds av AssistansBolaget, de ersätter självrisker på upp till 10.000 kronor. Den försäkringen gäller dessutom för alla fordon du äger eller privatleasar.
Självriskelimineringen är speciellt viktig för de som har en ny bil (upp till 3 år) där det ingår vagnskadegaranti. Vagnskadegarantin brukar ha en betydligt dyrare självrisk på 8.000–10.000, ibland ännu högre.
Låt oss ge ett räkneexempel: En bilförsäkring med låg självrisk kostar 8.000 kronor om året. Samma försäkring, men med hög självrisk, kostar 6.000 kronor. Du väljer försäkring med hög självrisk men köper till en självriskeliminering för 800 kr/år och sparar därmed 1.200 kronor per år (jämfört med försäkringen som har lägre självrisk). Du får bästa tryggheten, men till ett lägre pris. Skulle en olycka ske får du dessutom ”bonus” i form av inte betala självrisk alls. Win-win!
När du klantar till det
En annan tilläggsförsäkring som brukar erbjudas bilägare är den så kallade ”drulleförsäkringen”. Som namnet antyder är det en försäkring som täcker skador när man varit lite klantig, eller haft otur.
Drulleförsäkring brukar också kallas för allriskförsäkring, otursförsäkring eller otursskydd. Den täcker händelser som är plötsliga och oförutsedda. Som att spilla kaffe på klädseln, eller tanka bensin i dieselbilen.
Däremot täcker inte drulleförsäkringen skador som uppstår då du beter dig klantigt i trafiken – då gäller den vanliga trafikförsäkringen. Skulle någon annan orsaka skador på din bil är det deras försäkring som ska ersätta reparationen.
Även här bör du vara kritisk om ett fristående bolag erbjuder dig att teckna en drulleförsäkring. Sannolikt har du en drulleförsäkring inbakad i din vanliga bilförsäkring. Flera bolag låter ”drulle-delen” ingå redan i bilens halvförsäkring.
Ansvarsförsäkring är ett skydd som påminner om drulleförsäkring men gäller om du som privatperson skulle bli krävd på skadestånd, hamna i rättstvist eller oavsiktligt orsakat en skada. Ansvarsförsäkring för privatpersoner brukar ingå i hemförsäkringen.