Guide: Välj bästa leasingbilen – försäkra rätt

Intresset för privatleasing har vuxit enormt i Sverige. Men allt är inte guld som glimmar. Månadskostnaden kan bli betydligt högre än siffran i reklamen. Som konsument måste du vara kritisk och även titta på alternativen till privatleasing, som ibland är ännu billigare. Läs den här guiden noga innan du skriver under kontraktet – vi visar hur du undviker fallgroparna och väljer den bästa leasingbilen!

Av Pär Brandt•   • 8 minuterblogpost picture
  • ✔ Inte för alla – privatleasing passar en del, men inte alla.
  • ✔ Satsa på eldrift – att privatleasa en elbil kan vara riktigt smart.
  • ✔ Läs villkoren – skriv inte under leasingkontraktet förrän alla frågor är besvarade.
  • ✔ Rätt försäkring – se till att leasingbilen har bra skydd, gärna också självriskeliminering.
  • ✔ Ta hjälp av proffs – våra erfarna experter på Nya Försäkringar hjälper dig att hitta rätt försäkring till bästa pris.

En helt ny bil med garanti och service för bara 1.495 kronor i månaden. Det låter väl bra? Både ja och nej. Privatleasing kan vara väldigt förmånligt – men också en ekonomisk bomb.

Det gäller att navigera rätt och lusläsa leasingkontraktet. Inte minst gäller det att kontrollera vilket försäkringsskydd som finns. Ibland ingår ingen – eller en bristfällig – försäkring i avtalet och då blir månadskostnaden väsentligt högre.

I den här guiden ska vi ge värdefulla tips till dig som funderar på att privatleasa en bil. Det finns tyvärr många fallgropar och privatleasing är verkligen inte något som passar alla. Kanske borde du i stället äga en bil, eller använda en bilpool? Eller satsa på en elbil för att verkligen spara pengar?

Det finns flera bra alternativ till leasingbil och vi tittar även på dessa i den här guiden. Läs vidare, för det finns stora pengar att spara när du gör rätt val!

Genom att välja rätt försäkring kan du också spara stora belopp. Det är där vi på Nya Försäkringar kommer in. Prata med våra kunniga experter så guidar de dig till de bästa villkoren och billigaste priset. Klicka på länken nedan för att kontakta oss. Nya Försäkringar

Håll koll på villkoren

För tio år sedan började intresset för privatleasing att spira i Sverige och under 2015 blev marknaden glödhet. Idag är nästan var tredje nybilsregistrering (tjänstebilar och företagsbilar undantagna) en bil som inleder sitt liv som leasingbil.

I de flesta fall skrivs leasingkontraktet på tre år (36 månader), sedan lämnas bilen tillbaka till bilhandlaren. Bilen snyggas till och säljs som begagnad. För att leasingbilarna inte ska vara svårsålda som begagnade är de hyggligt utrustade. En snikmodell utan extrautrustning skulle bli ett svårsålt ”kylskåp” som aldrig lämnar beghallen, vilket bilhandlaren vill undvika.

Att lämna tillbaka en leasingbil är en av de fallgropar som vi vill varna för. I leasingkontraktet brukar begreppet ”normalt slitage” användas, men det är bilhandlaren som bestämmer var gränsen går. Skrapade fälgar, mindre bucklor och liknande fel kan kosta många tusenlappar i reparation – och det är användaren som får stå för den notan.

Innan du skriver på leasingkontraktet är det därför viktigt att få en skriven lista på vad som är ”normalt slitage”, och framför allt vad som inte är det. Den diskussionen ska man ta direkt, inte efter avtalets slut.

Av ovan nämnda skäl är det väldigt klokt att ta väl hand om sin leasingbil. Tvätta och städa bilen regelbundet, kör inte på trottoarkanter och parkera långt bort vid stormarknaden.

Ingår försäkring?

När intresset för privatleasing tog fart för 10 år sedan gillade många att hela kostnaden för bilinnehavet hamnade på en månadsfaktura. Förutom bränsle och fordonsskatt, som alltid tillkommer.

I leasingavtalet ingick på den tiden försäkring, service, vinterhjul, skifte av däck två gånger per år och ofta även däckhotell. Men så är det inte längre. Den tuffa konkurrensen på leasingmarknaden har gjort att många aktörer lockar sina kunder med en låg månadsavgift. Först när man läser villkoren och börjar ställa frågor blir det uppenbart att fler kostnader tillkommer, som exempelvis vinterhjul och försäkring.

En del bilhandlare monterar så kallade ”året-runt-däck” på sina leasingbilar, oftast en typ av dubbfria vinterdäck. På det viset slipper man skifta hjul två gånger per år, men det är inget vi på Nya Försäkringar rekommenderar. Nordiska, dubbfria vinterdäck har betydligt sämre egenskaper på sommaren – framför allt en längre bromssträcka på våta vägar. På sommaren ska man ha sommardäck och på vintern är riktiga vinterdäck säkrast.

I de fall försäkring ingår i leasingavtalet är det ofta en enhetsförsäkring (samma försäkring för alla, oavsett ålder och bostadsort). Den typen av försäkring kan vara klart lönsam för yngre bilförare i storstad, som annars brukar betala en rätt hög premie. Men försäkringen är inte alltid heltäckande, i en del fall ingår till exempel inte drulleförsäkring.

Om försäkring inte ingår i privatleasingen – eller inte känns komplett – hjälper vi på Nya Försäkringar gärna till för att hitta bästa lösningen. Vi rekommenderar även självriskeliminering, en separat försäkring som inte kostar så mycket men kan spara många tusenlappar om olyckan är framme. Kontakta oss på länken nedan. Nya Försäkringar

De stora fördelarna

Anledningen till att privatleasing blivit så populärt är att många ser stora fördelar med att hyra sin bil, i stället för att äga den. Här är de mest positiva punkterna:

  • • Du får en modern, krocksäker bil som uppfyller dagens miljökrav. Dessutom med nybilsgaranti.
  • • Det behövs inget banklån eller sparade pengar.
  • • Privatleasing kan vara bra om du redan har lån, till exempel ett bostadslån, och inte kan låna mer pengar.
  • • Inga oförutsedda utgifter och en fast månadskostnad.
  • • Du behöver inte oroa dig för värdeminskningen och slipper sälja/byta in bilen.
  • • Ingår en enhetsförsäkring (samma för alla) i avtalet är det oftast förmånligt för yngre bilförare.
  • • Privatleasing är mycket tryggare (och ofta billigare) än att ”hålla liv” i en 5–15 år gammal bil som behöver reparationer.

Även om alla punkter ovan känns som positiva argument så ska man betänka att privatleasing som regel är dyrare än att äga en bil. Detta gäller speciellt för mindre bilar, generellt sett.

De stora nackdelarna

Privatleasing är dock inte riskfritt, det kan uppstå oväntade kostnader. Här listar vi de mest negativa punkterna:

  • • Leasingavtalet är fast (24/36 månader) och dyrt samt svårt att bryta i förtid.
  • • Privatleasing är oftast dyrare än att själv äga en ny bil, men det finns undantag.
  • • Den maximala körsträckan per år (oftast 1.000 eller 1.500 mil) kan bli en begränsning. Överskrider du gränsen kostar det extra, ibland mycket mer.
  • • Om din leasingbil har ”onormalt slitage” (skadade fälgar, parkeringsskador, med mera) vid återlämning kan du tvingas betala många tusenlappar i reparation.
  • • Vid privatleasing gäller inte konsumentköplagen, vilket ger konsumenten ett sämre skydd. I stället gäller villkoren i leasingavtalet.

Punkterna ovan måste du överväga noga innan avtalet skrivs på. Tänk också på att nya bilar oftast har en ganska hög fordonsskatt – som du betalar – och den måste du ha koll på.

Fordonsskatten har höjts rejält de senaste åren, i flera omgångar. Idag är det inte ovanligt att fordonsskatten för en ny bil kostar över 10.000 kronor om året. Ytterligheten på andra hållet är elbilar, som bara betalar grundbeloppet 360 kronor per år i skatt.

Begagnad leasingbil

Även om privatleasing kan verka attraktivt för många förstår vi vid det här laget att man inte kan stirra sig blind på siffran i reklamen. Därför gäller det att överväga alternativen.

Bilhandlare skänker inte bort sina pengar vid privatleasing. Tar du fram miniräknaren så blir det ganska snart uppenbart att äga i stället för hyra är billigare (oftast). Speciellt om du först kan spara ihop pengarna till din bil, som alternativ till att låna. Men även bilhandlarens lånevillkor är oftast förmånligare än privatleasing.

Vissa bilhandlare erbjuder privatleasing med begagnade bilar, ibland upp till 5 år gamla. Då blir månadskostnaden lägre och man undviker den höga fordonsskatten som införts de senaste åren. Ett ekonomiskt intressant alternativ, speciellt för de som behöver en större bilmodell. Nya Försäkringar

Satsa på elbil

En del har möjlighet till att köra en förmånsbil (tjänstebil) via sin arbetsgivare, vilket traditionellt varit relativt ”billigt”. Men de senaste åren har reglerna ändrats och förmånsvärdet har höjts kraftigt. Här gäller det att göra en noggrann kalkyl innan man fattar beslut om förmånsbil eller privatleasing.

Allt fler upptäcker att elbilar inte bara är trevliga att köra utan också lönar sig ekonomiskt. Inköpspriset är högre än för konventionella fossilbilar men i gengäld är värdeminskningen (den största kostnaden) mycket lägre för elbilar. Laddar man hemma så är dessutom ”bränslet” extremt billigt, runt 2–3 kronor milen. Lägg till detta 360 kr/år i skatt och billig service.

Även elbilar går att privatleasa. När den här guiden publiceras erbjuder till exempel Mazda sin elbil CX-30 från 2.495 kronor per månad. MG ZS EV kostar från 2.699 kr/mån. Fristående aktörer erbjuder Polestar 2 från 5.000 och Tesla Model 3 från 6.000 kronor per månad.

Att privatleasa elbil är klokt, då teknikutvecklingen är mycket snabb. Dagens elbilar framstår förmodligen som rätt omoderna, om 3–6 år. Även framtida värdeminskning för elbilar kan öka.

Det sista alternativet känns kanske lite ovant, men en hel del kan förmodligen avstå bilinnehav. Speciellt om man bor i en medelstor eller större stad. Kostnaderna för att ansluta sig till en bilpool varierar men behövs inte bilen till den vardagliga jobbpendlingen så kan bilpool vara ett prisvärt alternativ.

Ta hjälp av experterna

Hur vi än vrider och vänder på det så kostar bilen pengar. Sannolikt mycket mer än vad du tror, när alla utgifter räknas ihop. Näst efter boendekostnaden så är det för många familjer transportbehovet som kostar mest.

Det kan låta radikalt, men finns det möjlighet att välja bort bilen och till exempel ansluta sig till en bilpool så går det att spara stora pengar. Men för de flesta funkar inte livspusslet utan bil.

Som vi visat så ska man inte stirra sig blind på ett sätt att disponera bil. Botanisera bland alternativen ovan och välj det som passar dig bäst och blir billigast.

Inte minst går det att spara pengar genom att välja de bästa och billigaste försäkringarna. Något som vi på Nya Försäkringar gärna hjälper till med. Vi ger personlig och neutral rådgivning. Vi är inget försäkringsbolag, utan står alltid på konsumentens sida.

Kontakta oss på länken nedan så guidar vi dig till rätt försäkring, till bästa pris. Nya Försäkringar

Liknande artiklar