Måste du göra bilservicen på en märkesverkstad, eller kan du välja en billigare, oberoende verkstad? Var en kritisk och medveten konsument och följ våra tips – då kan du spara tusenlappar.
Innehåll artikel
✔ Välj fritt – du måste inte välja en märkesverkstad.
✔ Var kritisk – genom att jämföra priserna på bilservice kan du spara stora belopp.
✔ Tänk på helheten – servicen måste utföras korrekt. Se också till att du har rätt försäkring till bästa pris.
Följ serviceintervallen
Som bilägare gäller det att ha noggrann koll på servicen av bilen. Med speciella intervall ska viktiga delar som till exempel motorolja, olika filter och tändstift bytas. Bilmekaniker går även igenom en lång rad kontrollpunkter för att se om det finns fel som måste åtgärdas.
En rätt utförd service är helt avgörande för att bilen ska fungera bra och att garantin ska gälla.
Slarva inte med servicen
De som slarvar med servicen riskerar att bilen drar mer bränsle, blir trafikfarlig och i värsta fall går sönder. Felaktigt utförd service sänker också andrahandsvärdet. Få köpare är villiga att chansa med en begagnad bil som blivit dåligt skött och kanske behöver repareras i framtiden.
Intervallen mellan servicetillfällena anges både i tid och i körsträcka. Till exempel 3.000 mil eller högst två år, vilket som nu inträffar först. Serviceintervallen finns angivet i serviceboken och där sätter också bilverkstaden sin stämpel med namn och datum.
Utförd service brukar även registreras digitalt och går ibland att hitta på nätet, till exempel på sajten Biluppgifter.se.
Ibland halveras priset för service
Priserna på bilservice varierar kraftigt och är som högst i storstäderna. Service hos en märkesverkstad kan kosta mellan 4.000–7.000 kronor och ibland ännu mera. Därför lönar det sig att ringa runt och jämföra priserna – kanske till och med våga sig på att pruta?
Tvärtemot vad många bilägare tror måste inte en bil få sin service utförd hos en märkesverkstad. Det var i maj 2010 som EU-kommissionen bestämde att det ska råda fri konkurrens mellan verkstäderna. Det slog även Marknadsdomstolen fast 2012 i en dom efter att Kia försökt tvinga svenska bilägare att utföra service på sina egna märkesverkstäder – annars skulle inte den 7-åriga nybilsgarantin gälla.
En biltillverkare kan därför inte kräva att bilägaren servar sin bil på märkesverkstaden, däremot måste den fristående verkstaden uppfylla tillverkarens krav för hur servicen ska utföras. Reservdelar och komponenter måste till exempel hålla samma kvalitetsnivå som originaldelar.
Det här gäller alltså även för nyare bilar med nybilsgaranti. När verkstadskedjan Mekonomen undersökte saken 2017 visade det sig att 2 av 3 bilägare var osäkra på om nybilsgarantin gäller ifall man väljer en fristående verkstad. I samma undersökning uppgav 55 procent av bilägarna att de oftast servar bilen hos en märkesbunden verkstad.
De som väljer en fristående verkstad istället för en märkesverkstad kan spara stora belopp. Inte sällan handlar det om flera tusenlappar lägre pris för en service hos de fristående verkstäderna. För en del bilmodeller halveras priset för service.
”Storservice” kan bli mycket dyrt
Finns det några faror med att få servicen utförd hos en fristående bilverkstad? Egentligen inte och det beror främst på att servicepunkterna för det mesta är enkla att utföra.
Vid en “normal” service byts motoroljan, oljefiltret, luftfiltret och oftast också kupéfiltret. På bilar med bensinmotorer byts även tändstiften. Alla de här komponenterna blir naturligt nedsmutsade eller förslitna och behöver därför bytas regelbundet.
Ibland ska även bromsvätskan bytas, då den absorberar vatten. Om bromsvätskan innehåller för mycket vatten kan den ”koka” och då fungerar inte bromsarna – vilket förstås är fullständigt livsfarligt.
Många bilmodeller har även en så kallad ”stor” service. Då ska fler komponenter bytas ut, som en säkerhetsåtgärd. En av dessa är kamremmen, som inte har oändlig livslängd och i många fall slår sönder motorn om den skulle gå av. De bilägare som försöker spara pengar och inte byter kamrem kan i värsta fall tvingas att byta ut hela motorn.
Ska man köpa en begagnad bil gäller det att ha koll på när en storservice ska ske – och vad den kostar. Flera av de mest populära bilmodellerna i Sverige har en storservice som kan kosta 20.000–30.000 kronor hos märkesverkstäderna, ibland ännu mer.
Bilägarna sätter höga betyg
När bör man då anlita en märkesverkstad? Jo, det är trots allt så att en märkesverkstad har krav på sig att ha en komplett uppsättning specialverktyg och personalen utbildas fortlöpande när nya modeller introduceras.
Enklare reparationer som byte av bromsar, koppling, avgassystem, stötdämpare och fjädrar klarar alla bilmekaniker. Men ibland kan felsökningen vara komplicerad och den högsta specialkompetensen finns i de flesta fall hos märkesverkstaden.
De stora, fristående verkstadskedjorna som exempelvis Autoexperten, Meca och Mekonomen har generellt sett välutbildad personal med hög kompetens. Det avspeglas i marknadsundersökningar där ”de tre stora” brukar få höga betyg av bilägarna. I många fall faktiskt högre betyg än märkesverkstäderna.
Det hänger på det finstilta
Att välja en bra verkstad är viktigt, men som bilägare måste du också se helheten och ha rätt försäkringsskydd om en skada skulle inträffa.
Det gamla uttrycket ”djävulen sitter i detaljerna” är särskilt relevant när det gäller försäkringar. Många bilägare orkar dock inte läsa igenom den finstilta texten, där villkoren kan variera kraftigt mellan olika försäkringsbolag.
En viktig aspekt av en helförsäkring är villkoren för maskinskador, särskilt när det gäller motor och transmission. Hos vissa bolag minskar ersättningen beroende på bilens ålder och körsträcka, vilket kan leda till stora skillnader om bilen ligger precis under eller över gränsen.