Rätt däcktryck sparar både pengar och miljö

Med korrekt lufttryck i bilens däck vinner du stora fördelar – och sparar kanske tusenlappar varje år. Men många är helt omedvetna om för lågt däcktryck, som ökar bränsleförbrukningen och kan göra bilen trafikfarlig. Läs vår guide med smarta tips, det tjänar både plånboken och miljön på!

Av Pär Brandt•   • 8 minuterblogpost picture
  • Spara bränsle – hjulen rullar lättare med rätt tryck och det sänker förbrukningen.
  • Kör säkert – bilens vägegenskaper påverkas av däcktrycket. Kontrollera regelbundet.
  • Skona miljön – rätt däcktryck sparar bränsle, ger lägre avgasutsläpp men ger också däcken en lång livslängd.
  • Förvara säkert – kontrollera att du har rätt försäkringsskydd för dina hjul när de förvaras under sommar/vinter.

Få saker är så enkla att utföra, samtidigt som de ger så stora fördelar. Vi pratar om rätt däcktryck. Med korrekt lufttryck rullar däcken lätt, du sparar bränsle, däcken slits inte ut i förtid och avgasutsläppen blir lägre.

Trots detta kör väldigt många bilar runt med alldeles för lågt däcktryck. En del har så lågt däcktryck att vägegenskaperna försämras och i värsta fall kan vara bidragande orsak till en trafikolycka.

Under flera år har en årlig kontroll – kallad för ”däckrazzia” – visat att bara tre av tio bilförare regelbundet kontrollerar däcktrycket. Var 15:e bil hade så lågt däcktryck att det kunde jämföras med en punktering, var 7:e bil hade minst 30 procent för lågt däcktryck.

Följ rekommendationerna

Det är den komprimerade luften i däcken som bär upp bilens vikt. Däcktrycket är mycket noggrant utprovat av biltillverkaren för att ge en bra kompromiss mellan säkra vägegenskaper, lågt rullmotstånd och god komfort. Även däckslitaget påverkas av lufttrycket.

Av den anledningen bör man inte själv experimentera med däcktrycket. Det är biltillverkarens rekommenderade tryck som gäller och dessa anges i manualen. Ibland finns det också klistermärken med siffrorna i dörrarna, dörrstolparna och på insidan av tanklocket.

De flesta bilmodeller levereras med flera däckdimensioner. Därför gäller det att kontrollera på däcksidan vad som sitter monterat på bilen. 16-tums hjul kan ha ett däcktryck angivet, medan 17-tums hjul har ett annat.

Mät däcktryck på rätt sätt

En digital lufttrycksmätare, som den på bilden längst upp, kostar från en 50-lapp och uppåt. Den kan man ha liggande i bilen, vilket är en fördel som vi förklarar längre ned.

De flesta har inte tillgång till tryckluft hemma, utan man passar förmodligen på att kontrollera däcktrycket när man besöker en bensinstation.

Det luriga med däcktryck är att det stiger när bilen körs. Kör man tre kilometer eller längre har däcken blivit så varma att däcktrycket ökat med cirka 0,3 bar. Har man kört däcken varma gäller det att ”plussa på” 0,3 bar ovanpå det rekommenderade däcktrycket. Anges trycket till exempelvis 2,2 bar så ska det varmkörda däcktrycket vara 2,5 bar.

Biltillverkaren anger alltid rekommenderat däcktryck med ”kalla” däck. Därför är det en fördel att ha en egen tryckmätare i bilen och mäta när bilen stått parkerad några timmar. Helst över natten.

Om däcken ska ha exempelvis 2,2 bar och du mäter det kalla trycket till 2,0 bar är det skillnaden (0,2 bar) som ska fyllas på vid bensinstationen. Bensinstationens tryckmätare visar kanske 2,3 bar med varmkörda däck, men då vet du efter exemplet ovan att trycket ska höjas med 0,2 – fyll alltså på till 2,5 bar.

Blir du osäker är det bara att kontrollera igen, hemma, nästa dag. Efter några gånger får man rutin på det hela och kontrollerar däcktrycket på ett par minuter. Riktigt kalla vinterdagar kan man behöva justera uppmätt däcktryck på andra hållet. Är det 10 minusgrader så fyller man på 0,1 bar extra.

Spara pengar och skona miljön

”Ju högre däcktryck, desto lättare rullar hjulen” resonerar en del. Men så är det inte. Att tokhöja från rekommenderade 2,5 bar till exempelvis 4,0 bar gör bilen bara marginellt mera lättrullad. Däremot försvinner all komfort och bilen blir stenhård på vägen.

Vill man uppnå en eller ett par procent lägre bränsleförbrukning ska man fylla på till biltillverkarens rekommendation för ”full last”. Det innebär maximalt antal passagerare och högsta lastvikt. Skillnaden i tryck brukar inte vara så stor. Med enbart förare kanske däcktrycket anges till 2,5 bar och med full last ska man öka till 2,8 bar.

Däremot ger för lågt däcktryck stora försämringar i både bränsleförbrukning och däckslitage. Och som vi vet är det just lågt däcktryck som är vanligast ute på vägarna.

Helt i onödan slösar alltså många bilister bort pengar på höjd förbrukning och däck som slits ut i förtid. Plus att köregenskaperna blir sämre med för lågt däcktryck. Ta därför för vana att kontrollera däcktrycket regelbundet, exempelvis en gång i månaden.

Avgasutsläppen står i direkt proportion till bränsleförbrukningen. Hög förbrukning ger högre utsläpp, vilket inte är bra för miljön. Apropå utsläpp så är korta körsträckor den stora miljöboven. Ta cykeln om du ska iväg till jourbutiken och köpa två liter mjölk.

Rulla lätt och rätt

Hur mycket pengar går det då att spara med rätt däcktryck? Ganska stora belopp, visar det sig.

Mätningar som gjorts av biltidningen auto motor & sport visar att en sänkning av rekommenderat däcktryck med 0,5 bar gav 3–4 procent högre bränsleförbrukning. Om trycket låg 1,0 bar under rekommenderad nivå ökade förbrukningen med det dubbla, alltså 6–8 procent.

Hur mycket detta innebär i kronor beror förstås helt och hållet på hur långt man kör varje år. Men om vi tar en bensinbil som drar 0,75 liter/mil i blandad körning, 2.000 mil om året och ett bensinpris på 15 kronor/liter ger en 5 procent högre bränsleförbrukning en ökad kostnad på cirka 1.100 kronor per år.

Dessutom ökar däckslitaget med för lågt däcktryck. I värsta fall kan däckslitaget halvera livslängden på däcken, om man kör rejält under rekommenderat däcktryck.

Av samma anledning är det viktigt att välja däck som har lågt rullmotstånd. EU-betygsättning sker med bokstäver och skillnaden mellan ett lågt betyg och A eller B (toppbetygen) kan innebära 5 procent bättre rullmotstånd. Lättrullade däck med rätt tryck kan alltså spara över 2.000 kronor om året, om vi använder samma siffror som i exemplet ovan.

Kontrollera försäkringen

Eftersom vi i Sverige har en vinterdäckslag har nästan alla bilar två uppsättningar hjul med sommardäck och vinterdäck. Lagen för vinterdäck gäller under perioden 1 december till 31 mars.

De hjul som inte används behöver förvaras någonstans och då finns det några alternativ. En smidig variant är att anlita så kallade ”däckhotell” där ett företag både förvarar och byter hjul till dig. Bekvämt men långt ifrån gratis, priset varierar från en till flera tusenlappar per år. Lägg märke till att priset brukar anges ”per säsong” och då menar man att ett år består av två säsonger.

Kan man förvara hjulen hemma går det alltså att spara pengar – men det kan också bli väldigt dyrt om de blir stulna. Tvärt emot vad många bilägare tror går inte omonterade hjul in under bilförsäkringen, utan de täcks av hemförsäkringen.

Om man till exempel bor i en lägenhet och förvarar sina hjul i ett utrymme som andra har tillgång till (som ett källarförråd) så anser många försäkringsbolag att platsen är osäker. Det innebär oftast att ingen ersättning alls utgår vid stöld. En rätt trist upptäckt då en ny uppsättning fälgar och däck kostar många tusenlappar.

Är du osäker på villkoren i din hemförsäkring är du välkommen att kontakta oss på Nya Försäkringar. Våra erfarna experter kan guida dig till den bästa och billigaste hemförsäkringen. Vi kan även se över din bilförsäkring och leta efter bättre alternativ. Kontakta oss på länken nedan så guidar vi dig till rätt försäkring, till bästa pris. Nya Försäkringar

Liknande artiklar