Produktförsäkring är bra – men bara ibland

Du köper en mobiltelefon, glasögon, dator eller något annat och den sista frågan från försäljaren är: ”Vill du ha försäkring?” Produktförsäkringar kan i många fall öka tryggheten, men de kan även vara totalt onödiga. I den här guiden reder vi ut vad som är bra och dåliga produktförsäkringar. Släng inte pengar i sjön – läs vidare!

Av Nya Försäkringar•   blogpost picture
  • ✔ Läs på först – studera försäkringsvillkoren noga innan du köper din pryl.
  • ✔ Bestäm senare – öppet köp gör att du kan ångra försäkringen.
  • ✔ Redan försäkrad – din hemförsäkring ger kanske ett fullgott skydd? Kontrollera detta innan köp.
  • ✔ Ta hjälp av proffs – våra erfarna experter på Nya Försäkringar hjälper dig att hitta rätt hemförsäkring till bästa pris.

”Du ska väl ha en försäkring?” Så brukar det låta i butiken när du står där med kreditkortet och är på väg att köpa en ny mobil, TV, tvättmaskin, glasögon eller kanske dator.

Många tackar ja direkt, för försäkring låter ju tryggt och bra. Men hejda dig lite och läs först den här guiden. Produktförsäkringar kan ge konsumenten ett bra, extra skydd men ibland är de bara onödiga och dyra.

Anledningen till att produktförsäkringar många gånger inte behövs är att fel redan täcks av garanti (en frivillig tjänst från företagaren) och även din reklamationsrätt, enligt konsumentköplagen. I upp till tre år efter köp kan du reklamera ett fabrikationsfel.

I väldigt många fall har även din hemförsäkring ett bra skydd för fel på exempelvis hushållsmaskiner. I flertalet hemförsäkringar finns ett allrisktillägg (även kallad drulleförsäkring eller otursförsäkring) som gäller för en mängd produkter i ditt hem – inte bara en pryl.

Är du osäker på vilket skydd som din hemförsäkring erbjuder är du välkommen att kontakta oss på Nya Försäkringar. Vi ger personlig och neutral rådgivning för att du alltid ska vara rätt försäkrad till bästa pris. Nya Försäkringar

Fyra fördelar

Produktförsäkringar får ibland namn som trygghetsavtal, förlängd garanti, tilläggsförsäkring eller mikroförsäkring. Kärt barn har många namn, men i grunden är alla en typ av produktförsäkring.

En fördel hos produktförsäkringar är att de ibland inte har ett åldersavdrag, vilket flertalet hemförsäkringar har. Om till exempel ett 3 år gammalt kylskåp går sönder får man ett nytt, utan avdrag, med produktförsäkring.

En annan fördel är att produktförsäkringar oftast har lägre självrisk än hemförsäkringen, ibland ingen självrisk alls. Det kan vara en stor fördel med produktförsäkringar, beroende på hur dyr vara du köpt. Självrisken i hemförsäkringen ligger ofta kring 1.500 kronor. Det ska förstås vägas mot priset för produktförsäkringen.

Fördel nummer 3 med produktförsäkringar är att de gäller för saker som ibland är undantagna i din hemförsäkring. En bra, heltäckande hemförsäkring brukar till exempel ha ett ”elektronikskydd” som omfattar bland annat TV och datorer. Men där undantas ofta mobiltelefoner och surfplattor – då kan en produktförsäkring till just dessa vara en klar fördel.

Fördel nummer 4 med produktförsäkringar är att konsumentlagen kräver att det är köparen som ska bevisa att ett uppstått fel är fabrikationsfel, eller ursprungligt fel som det också kallas, om produkten är äldre än 6 månader. Där kan produktförsäkringar ge ett längre skydd och konsumenten slipper hamna i en segsliten tvist med tillverkaren.

Vi driver din talan

Både hemförsäkringar och produktförsäkringar brukar ha med ett avtalsvillkor som heter ”plötslig oförutsedd händelse”. Olika tolkningar av detta begrepp kan göra att konsumenten hamnar på kollisionskurs med försäkringsbolaget.

En vattenskada behöver till exempel inte vara en ”plötslig oförutsedd händelse”. Försäkringsbolaget betraktar kanske skadan som ett handhavandefel eller försummelse – vilket inte ger någon ersättning.

Om du hamnar i tvist med ditt försäkringsbolag kan du som kund hos Nya Försäkringar få hjälp med att driva din talan. Hela vägen upp till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), om det skulle behövas. Kontakta oss på länken nedan så berättar vi varför vi alltid står på konsumenternas sida. Nya Försäkringar

Du kan ångra dig

Eftersom nyttan med produktförsäkringar ibland är tveksam kan man fråga sig varför butiken nästan alltid erbjuder dessa. Svaret är enkelt: försäkringar är lönsamma – ibland ger de högre intäkter än själva produkten.

Varje år säljs det flera miljoner produktförsäkringar i Norden. De flesta av oss har ju inte otur och försäkringarna används därför sällan, vilket ger butikerna en god extrainkomst.

Att bestämma sig för en produktförsäkring blir nästan alltid ett väldigt stressat beslut. Man kan inte välja till försäkringen i efterhand eftersom butiken måste veta att produkten var felfri när den passerade ut genom dörrarna.

De flesta butiker och kedjor erbjuder öppet köp i 30 dagar. Den lagstadgade ångerrätten vid onlineköp (distansavtal) är 14 dagar. Kontrollera detta innan du tackar ja till produktförsäkringen. Om butiken tillämpar öppet köp kan du nämligen ångra köpet av försäkring men behålla produkten.

Därför kan du i lugn och ro läsa igenom villkoren i produktförsäkringen. Verkar nyttan dålig i förhållande till priset säger du upp försäkringen innan tiden för öppet köp gått ut. Antingen hos butiken eller försäkringsbolaget. Du bör få tillbaka pengarna direkt.

Vi guidar dig rätt

Som du nog förstår vid det här laget är produktförsäkringar – oavsett vad de kallas – något av en djungel. Försäkringsvillkoren kan vara väldigt olika och undantagen för ersättning är många.

I värsta fall betalar du dyrt för något som inte ger någon nytta alls. Därför måste du läsa igenom försäkringsvillkoren noga innan köp, eller utnyttja öppet köp. Då köper du produktförsäkringen och använder din rätt att säga upp försäkringen i efterhand.

Läs på hemma efter ditt köp och studera villkoren. Verkar de oklara kan du ringa butiken eller försäkringsbolaget och fråga vad som gäller. Som exempel: ”Får jag en ny telefon, utan självrisk, om jag tappar mobilen i golvet och den går sönder?” Säkrast är att ställa frågorna via mail, då finns skriftliga svar som visar vilka löften du fått. Är du inte nöjd säger du upp försäkringen.

Framför allt gäller det att också studera avtalsvillkoren i din hemförsäkring – kanske erbjuder den ett fullgott skydd som räcker för dina behov? Vi på Nya Försäkringar hjälper gärna till med detta och vi ger dig personliga och neutrala råd.

Kontakta oss på länken nedan så guidar vi dig till rätt hemförsäkring, till bästa pris. Nya Försäkringar

Liknande artiklar