Vad händer om jag får en skada?

Anledningen att ha en försäkring är förstås för att få hjälp när något oförutsett inträffar. Vi på Nya Försäkringar vill göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att använda sin försäkring. Därför har vi tagit fram all information du behöver för att få en uppkommen skada ersatt och få en så smidig hantering som möjligt. Här guidar vi dig genom processen, steg för steg, om din bil får en skada.

Av Nya Försäkringar•   blogpost picture

1. Anmäl din skada direkt via telefon, dator eller mobil. Du kan antingen be om hjälp genom vår skadeservice eller så tar du kontakt direkt med det bolaget där din försäkring är tecknad. Vi på Nya Försäkringar hjälper dig gärna.

2. Du får ett skadenummer och blir anvisad vilken verkstad du ska vända dig till. Vi eller försäkringsbolaget meddelar dig vilka verkstäder du kan välja och hänvisar dig en tid som kan passa. Du kan du alltid boka tiden själv, om du föredrar det.

3. Du får din bil besiktigad av verkstaden där du uppger ditt försäkringsnummer och skadenummer. Verkstaden skickar en skadekalkyl till försäkringsbolaget, som behöver godkännas, och du får en tid när bilen ska repareras. Du får reda på hur mycket av skadan du ska betala själv (självrisk). Vi kontrollerar att försäkringsbolaget ger dig rätt ersättning och företräder dig om det behövs så att du alltid får rätt ersättning och hjälp på vägen.

4. Du betalar din självrisk och hämtar ut bilen när den är färdigreparerad.

Har du ett så kallat hyrbilstillägg i försäkringen får du tillgång till hyrbil medan din egen bil är på verkstaden.

OBS! Har du en självriskförsäkring via oss så ser vi till att du även får ersättning för din självrisk, upp till 10 000 kronor.

Liknande artiklar