Feltankning kan bli en chock – så skyddar du dig

Det är mänskligt att fela. Men tyvärr kan det bli väldigt dyrt, om du råkar tanka bensin i din dieselbil. Över 100.000 kronor – i värsta fall! I den här guiden berättar vi hur du undviker feltankning och dyra reparationer. Framför allt gäller det att du har rätt bilförsäkring, något vi gärna hjälper dig att kolla upp.

Av Nya Försäkringar•   blogpost picture
  • ✔ Starta inte – de riktigt dyrbara skadorna går att undvika om du inte kör bilen.
  • ✔ Chansa aldrig – små mängder fel bränsle kan räcka för att ge stora motorskador.
  • ✔ Var förbered – utomlands används namn på bränslen som kan vara förvirrande. Läs vår lista innan resan.
  • ✔ Ha koll på försäkringarna – en feltankning ersätts inte alltid. Nya Försäkringar hjälper dig att ha bilen rätt försäkrad.

Stress, stress, stress. Klockan är alldeles för mycket och snart stänger dagis. Men först måste du tanka bilen. Då händer det – du fyller i fel bränsle!

Det kan hända den bäste. Frågar du runt bland bekanta och på din arbetsplats är det nog rätt många som erkänner att de också tankat fel någon gång.

Inget att skämmas för, alltså. Men med skammens rodnad på kinderna gäller det att inte göra fel. Regel nummer 1: starta ABSOLUT INTE motorn! Det kan leda till omfattande skador och i värsta fall motorbyte. Om du ändå startat motorn så kör inte en meter mer än nödvändigt, stanna direkt när misstaget blir uppenbart.

Steg 2 är att beställa bärgning och kontakta försäkringsbolaget. I de flesta fall täcker din bilförsäkring de kostnader som uppstår vid en feltankning, men villkoren kan vara väldigt olika och i värsta fall får du ingen ersättning alls.

Det är här vi på Nya Försäkringar kommer in. Innan missödet skett kan vi gå igenom ditt försäkringsskydd och se till att du har de bästa villkoren och den mest prisvärda försäkringen. Kontakta oss på länken nedan så ger vi personliga och neutrala råd. Nya Försäkringar

Många undantag

Om du tankat bensin i din dieselbil och startar motorn kan det uppstå allvarliga skador. Det beror på att dieselbränslet smörjer till exempel högtryckspumpen i bränslesystemet. Bensinen sköljer bort smörjmedlet och det kan få pumpen – liksom andra delar – att skära ihop.

Men bensin i en dieselbil kan även ge många andra skador. I värsta fall behöver motorn bytas ut och det är då vi börjar prata om sexsiffriga verkstadsfakturor.

Men feltankning täcks väl av försäkringen? Jo, men förutom en självrisk på cirka 1.500 kronor tillämpar många försäkringsbolag även ett maxbelopp på 50.000–100.000 kronor. Om kostnaderna överstiger ”taket” får bilägaren betala ur egen ficka – vilket alltså kan bli väldigt kostsamt.

Sen är det långt ifrån obligatoriskt med försäkringsersättning vid feltankning. En del försäkringsbolag har valt att lägga feltankning under en allriskförsäkring (även kallad drulleförsäkring) och ibland ingår den, men kan också vara ett valbart tillägg. Hos några få försäkringsbolag finns inte ens möjligheten att lägga till en drulleförsäkring och då får bilägaren stå för hela reparationskostnaden.

Några försäkringsbolag har lagt feltankning som en del av maskinskadeförsäkringen. Och som vi vet brukar denna var villkorad i både ålder och körsträcka, oftast 8–10 år och 10.000–15.000 mil. Tankar du fel i en äldre bil med höga miltal så går det alltså inte att få ersättning från vissa försäkringsbolag.

Fel vid pumpen

Varför är det så vanligt med feltankning? Under flera år har det skett ungefär 20.000 feltankningar per år i Sverige.

Svaren är flera men det mest uppenbara är att pumpmunstycket för bensin har en mindre diameter (21 millimeter) än det för diesel (25 millimeter). Rent fysiskt går det alltså att sticka ner bensinmunstycket i tanken för diesel, men inte tvärtom.

Anledningen till detta är att personbilar med dieselmotor var väldigt ovanligt för 50–70 år sedan. Mercedes, Citroën och Peugeot var några av föregångarna. Problemet var då det omvända, alltså att bilägare av misstag skulle tanka dieselbränsle i en bensinbil. Därför fick pumpmunstycket för diesel en större diameter. Det lämpade sig också bättre för kommersiella fordon med dieselmotor som hade stora bränsletankar.

I Sverige var dieselmodeller ovanliga länge men det uppstod något av en ”diesel-boom” i början på 2010-talet. De flesta bilägare var vana att tanka bensin och därför blev feltankningar snabbt ett stort och kostsamt problem.

Antalet feltankningar har sjunkit de senaste åren då det säljs allt färre dieselbilar. Om du är osäker på hur väl din bilförsäkring täcker en feltankning är du välkommen att kontakta oss på Nya Försäkringar. Vi ger personliga och neutrala råd. Klicka på länken nedan. Nya Försäkringar

Olika typer av feltankning

Eftersom det finns flera bränslen uppstår det också olika typer av feltankningar. Att tanka bensin i en dieselbil är det vanligaste – och farligaste.

Att göra det omvända – tanka diesel i en bensinbil – är väldigt ovanligt och det beror inte minst på att pumpmunstycket är för stort för ”hålet”. De flesta bilförare förstår nog att något är fel, om man nu inte är extremt tankspridd.

Om någon mot förmodan fyller dieselbränsle i sin bensinbil kommer den att stanna ganska omgående. Några farliga skador lär inte uppstå, men tanken och bränslesystemet måste rengöras. Beroende på bilmodell kan det bli ett ganska omfattande arbete. Räkna med minst 5.000 kronor – sannolikt betydligt mer.

Den tredje typen av feltankning är E85-bränsle (etanol) i en bensinbil. Munstyckena ser likartade ut och handlar det om en mindre mängd E85 lär inget hända. Om du fyller i några liter E85 och inser att du gjort fel är det bara att skifta och fylla upp hela tanken med bensin.

Fyller du hela tanken med E85 lär bilen inte gå så långt. Bränsleluftblandningen blir fel och motorn stannar. Det behövs ungefär dubbelt så mycket E85 som bensin för att motorn ska trivas. Även här behövs en rengöring av tank och bränslesystem, men den är enklare och det lär inte bli några skador som kräver reparation.

Vi guidar dig rätt

Som vi skrev i inledningen är det mänskligt att fela. Tanka fel bränsle kan de flesta göra, speciellt under stress.

Risken för misstag blir ännu större när man är utomlands. Skaffar du en hyrbil så be handläggaren att skriva ner namnet på bränslet som bilen ska tankas med i det landet. För att göra det lite enklare har vi gjort en namnlista i en faktaruta, en bit ned på sidan.

Men om du känner dig själv tillräckligt väl, och vet att tankspriddheten ibland kan slå till, är det läge att kontrollera vilken bilförsäkring du har. Som vi numera vet är villkoren väldigt olika och det är inte alls självklart att kostnaderna för en feltankning täcks av din försäkring.

Vi som jobbar på Nya Försäkringar är dina representanter i försäkringsdjungeln. Vi har lusläst alla villkor och har stenkoll på priserna. Du kan med förtroende vända dig till oss, vi ger alltid personliga och neutrala råd.

Kontakta oss på länken nedan så guidar vi dig till rätt försäkring, till bästa pris. Nya Försäkringar


Hela listan: bensin och diesel

Är du på bilresa utanför Sverige behöver du tanka bilen efter några timmars körning. Det kan vara en stressfaktor i sig, när man är ovan och inte riktigt känner till rutinerna.

Namnen på bränsle i Europa varierar förstås, beroende på språk. Det som kan bli rätt lurigt är att diesel kan ha namn som påminner om det gamla namnet för bensin, gasoline. En god vägledning är att bensin nästan alltid anges med sitt oktantal, oftast 95 eller 98 oktan. Oktantal används inte till dieselbränsle.

Bensin har ofta namn som syftar på blyfri, som franskans ”sans plomb”. Det är lätt att bli förvirrad, men nedan har ni en namnlista med de största språken och länderna.

LandBensinDiesel
TysklandBenzin/SuperDiesel
FrankrikeSans plomb/EssenceGazole/Gasoil
ItalienBenzinaGasolio
SpanienSin plomo 95/98Gasóleo
Storbritan.Petrol/UnleadedDiesel
HollandOngelood 95/98Diesel
BelgienSuper Euro/PlusDiesel
PortugalSem Chumbo 95/98Gasóleo
PolenPB 95/98ON, Olej napędowy
TjeckienNatural 95/98Nafta
SlovakienNatural 95/98Nafta
TurkietK-benzinMotorin
DanmarkBlyfriDiesel
NorgeBlyfriDiesel
FinlandLyijytön bensiiniDiesel
EU-märkn:E5 / E10 (E85)B7 / B10 / XTL

Sedan hösten 2018 ska bränslepumpar ha en obligatorisk symbolmärkning inom EU och ytterligare några europeiska länder. Här är de viktigaste:

  • E5 och E10: Bensin med en inblandning av etanol på antingen 5 eller 10 procent. Bensinsymbolerna har en rund ytterkant.
  • B7 och B10: Dieselbränsle med en viss inblandning av syntetisk diesel (FAME/RME). Dieselsymbolerna har en kvadratisk ytterkant.
  • E85: Etanolbränsle med cirka 15 procent bensin. Finns främst i Sverige, Tyskland och Frankrike.
  • XTL: Syntetiskt dieselbränsle. I Sverige märks HVO100 som XTL.
  • H2: Vätgas. Fortfarande sällsynt i Sverige men blir allt vanligare nere på kontinenten.
  • CNG: Fordonsgas (metangas), oftast en kombination av biogas eller naturgas.
  • LPG: Gasolbränsle. Gasbilar i Sverige kan inte köras på LPG-bränsle, utan ska använda CNG.

Liknande artiklar